Історія нашої школи

Ми всі – родом з дитинства. І кожен з нас назавжди зберігає у пам’яті щасливі дні найкращих шкільних років. Де б ми не були, якою б щасливою не була наша доля, але часто подумки ми линемо до рідного батьківського порогу, у той край, де на­родився і виріс, ходив до школи, у той край, що зветься – ба­тьківщина.

Батьківщина... Що є дорожчого і святішого в людини? А починається вона для кожного з тієї стежки, по якій зроблено перші в житті дитячі кроки, з тієї хвіртки, що вела у широкий світ. Цими стежками-доріжками, цими вулицями ходили на­ші батьки, діди, прадіди і прадіди наших прадідів.

Тепер мало хто не знає історію стародавніх греків, як вони жили дві з половиною тисячі років тому. А чи знаємо ми істо­рію нашого рідного краю? А це не може не цікавити люди­ну, яка справді любить свій народ, свою рідну землю.

Наше село Нові Млини розташоване на березі мальовни­чої річки Сейм.

Нові Млини будувалось як укріплене місто, воно було об­несене земляним валом з міцним дубовим частоколом по ньо­му та обкопане великим ровом.

У другій половині XVIII ст. це було козацько-старшинське й поміщицьке землеволодіння поряд із дрібними козаць­кими й селянськими господарствами.

Тому ,що Нові Млини, як і інші міста того часу на Ліво­бережжі, було містом цілком дерев’яним , ніяких споруд ми­нулих століть тут не збереглось, за винятком невеликої кам’­яної церкви, спорудженої в кінці XVIII століття та школи, спорудженої в кінці XIX століття.

На відміну від подібних споруд більш ранньої пори – сере­дини XVIII ст. – пишно та багато прикрашених складної фор­ми карнизами, колонами та напівколонами, ліпкою та іншими оздобами, ці споруди вражають своєю простотою і скромною красою легких і ясних ліній та оформлень. Це чудові пам’ятки архітектури, що свідчать про неабиякий художній смак та бу­дівничі вміння наших прадідів.

У минулому, як нам відомо, в нашому селі проживало не­мало заможних людей, які займалися в основному торгівлею.

Серед них були і брати: Заєць Іван, Свирид і Михайло, які вклали власні кошти на будівництво школи. Керував будів­ництвом Заєць Свирид, він наймав робітників, забезпечував будівництво будівельними матеріалами. Якість роботи та бу­дівельних матеріалів контролював місцевий священник Павло Самойлович.

Усі роботи виконували вручну. Розповідають, що цеглу для школи випалювали у власних цегельнях, яких на той час налічувалось тринадцять і розміщувались вони за Котляревщиною. Кожну партію цегли перевіряв Павло Самойлович, вибраковував неякісну. Коли клали цеглу, розчин замішували на яєчних білках. Ось тому, мабуть, по сьогоднішній день сто­ять надійно фундамент і стіни школи, жодна цеглина не ви­щербилась.

/Files/images/Будівництво школи.jpg

Коли будували другий поверх школи, цеглу носили на плечах, на так званих “козах”, по тринадцять цеглин. Одного разу використали неякісну деревину (сухостій), священник примусив її замінити. Тому то, мабуть, і донині - більше сто­ліття - служать і вікна, і двері, і підлога.

Якщо придивитись, то можна помітити , що стіни школи занадто товсті. За переказами, їх клали із двох рядів цегли, а пустоту між ними закидали битою цеглою і засипали розчи­ном. Завдяки мудрості наших прадідів і в люті морози діти у школі не мерзнуть. Після завершення будівництва школа була освячена. За архівними даними це було 1896 року.

У новозбудованому приміщенні було відкрито церковно-приходську двокласну чоловічу учительську школу, яку піз­ніше було перейменовано у двокласну учительську жіночу школу. Це був навчальний заклад закритого типу, де вихо­ванки ( а це були дівчата із заможних сімей) тут і навчалися, і проживали.

Школа 1925 рік

Після революції, в 30-х роках, школа була перейменована в Ново-Млинську семирічну трудову школу, а ще пізніше в Новомлинівську семирічну школу, у 50-х роках – в Новомлинівську середню школу.

З часу заснування школи, при ній існувала бібліотека, у фонді якої по сьогоднішній день збереглися видання кількох книг 1858, 1882 років, до шістдесяти книг, виданих у 1858 - 1910 рр. Крім того, в бібліотеці є книги із власних бібліотек В.А.Щербакова та Б.Н Лисецького, є книги із штампом Новомлинівської євритської бібліотеки.

Значного спустошення зазнала школа в роки Великої Віт­чизняної війни. У 1941 році святкового випускного вечора не відбулося, всі хлопці - випускники пішли на фронт, більшість з них так і не повернулися до рідних осель.

Під час фашистської окупації навчання у школі було при­пинено, у приміщенні кочували гітлерівці, а після визволення села тут містився хірургічний польовий пересувний шпиталь №506.

Знову діти сіли за парти в 1943 році. Директором школи було призначено Буйвола Сергія Григоровича, а завучем – Рудька Свирида Савича. Нелегко було працювати у зруйно­ваному і розграбованому селі. З 21 вересня 1943 року сіло за парти тільки 120 учнів 1-4 класів, азі жовтня сіли за парти, у приміщенні старого клубу, учні 5-7 класів, з 19 жовтня учні 8- 10 класів. Всього 175 учнів.

У кінці 1944 року директором школи була призначена Старченко Софія Семенівна, із 1947 по 1956 рік директором працював Болячевець Михайло Костянтинович.

У тяжкі повоєнні роки весь тягар виховання обездолених ді­тей ліг на плечі вчителів: Остапенко Надії Антонівни, Мар- тиш Олександри Іванівни, Сахно Марії Михайлівни, Сепік Зінаїди Ігнатівни, Завадько Павліни Тимофіївни, Саламатіної Олександри Макарівни, Семененко Насті Онисківни, Лука­шенко Ганни Іллічни, Мартиш Федора Савича, Боклаг Поліни Павлівни, Дзюбенко Варвари Тимофіївни, Лугової Паши Іванівни.

На той час у школі був 21 клас , у яких навчалося до 500 учнів з навколишніх сіл: Головеньки, Кербутівки, Паристів- ки, Галайбино, Кнути, Костерево, Долинське, Велике Устя, Пекарево, Рижки, Паль-чики, Осіч, Тростянки. Більшість дітей проживали в інтернаті, який був при школі. До шістде­сяти дітей навчалося з дитбудинку , який був розміщений на території села. Ці діти потребували особливої турботи . Адже це - діти війни, які залишилися без батьківської опіки.

З 1957 року по 1966 рік у школі працював директором Вороненко Василь Степанович, завучем Сепік Зінаїда Ігна- тівна. Про ці роки мають добрі спогади наші батьки. На висо­кому рівні була поставлена дисципліна учнів та організовано навчальний процес.

Потім до 1978 року директором школи був Вихор Анато­лій Васильович.

З 1978 по 1997 рр. за штурвалом шкільного корабля стоя­ли Устименко Анатолій Олексійович і Доброріз Михайло Якович. Життєва мудрість яких, людяність, доброзичливість допомогли “стати на ноги” молодому поколінню вчителів, що прийшло працювати в школу. Анатолій Олексійович і Михай­ло Якович створили у школі міцний, дружний колектив.

У ці та попередні роки була ще досить висока наповнюваність класів. Так у 1968 році школу закінчило 66 випускни­ків, у 1978 році - 63, в середньому до 1984 року кількість ви­пускників становила 50 учнів, а далі їх кількість різко змен­шилась, в середньому до 20 учнів.

За період з 1943 року по 2002 рік школу закінчило 1972 учні, з них 38 учнів із Золотою та Срібною медалями, частина учнів закінчили школу з Похвальними грамотами.

З 1997 року естафету керівників школи прийняло молоде покоління: Яременко Валерій Григорович, Новобранець Вале­нтина Василівна, які працювали до 2000 року

Тут вони залишили частинку своєї душі, своєї доброти, свого розуму і, звичайно, здоров’я. “ Нема роботи виснаж­лівішої – бо нерви паляться, мов хмиз сухий”, але немає й долі щасливішої, ніж у вчителя. Адже ми робимо світ кра­щим, людянішим, ми сіємо у дитячі серця розумне, добре, вічне.

/Files/images/школа головна.jpg

І всі ми вправі гордитися учнями, що вийшли з-під даху школи у широкий світ, а серед них:

Ситенко Олексій Григорович — видатний фізик теоретик, директор інституту теоретичної фізики ім. М.М.Боголюбова;

Радько Ніна Степанівна - кандидат медичних наук;

Тараленко Григорій Іванович - Надзвичайний і Повноваж­ний посол України в Америці;

Лукашенко Юрій Іванович - професор, доктор технічних наук;

Коденець Павло Васильович - генерал-майор;

Ковтун Олександр Васильович — вчений агроном, канди­дат с/г наук;

Вороненко Михайло Степанович - Герой Соціалістичної Праці;

Ситенко Микола Павлович - член-кореспондент Академії Наук України, доктор фізико-математичних наук.

Бути справжнім вчителем сьогодні важко. Проте вчителі школи не впадають у відчай, а, навпаки, загартовуються, які­сно змінюють методику навчання і виховання. Славна історія Нових Млинів не могла не позначитись на місцевому Храмі Науки – школі. В її стінах до цього часу витає козацький дух, споконвічне прагнення до волі, незалежності, неповторності. Ми всі розуміємо труднощі сьогодення, але щиро віримо у відродження нашого села, у краще майбутнє молодого поко­ління.

Кiлькiсть переглядiв: 1245

Коментарi